Gedestilleerd water vs. gedemineraliseerd water
Lees meer over de reden om gedestilleerd water te gebruiken in plaats van gewoon kraanwater of gedemineraliseerd water.
Geeft u scheikundeles? Op deze pagina vind je veel inspiratie voor het lesgeven in scheikunde.
Lees meer over de reden om gedestilleerd water te gebruiken in plaats van gewoon kraanwater of gedemineraliseerd water.
Het kiezen van de juiste balans gaat niet alleen om de prijs, maar ook om nauwkeurigheid, gebruiksgemak en de behoeften in het onderwijs of laboratorium. Hier geven we je advies over waar je op moet letten bij het kiezen van een laboratoriumbalans.
Meer informatie over afvalbeheer van chemicaliën, zouten en meer
Om te bepalen of handschoenen moeten worden gebruikt voor chemicaliën of voor een bepaalde taak, en zo ja, welk type handschoen, moet met een aantal factoren rekening worden gehouden.
Chromatografie is een laboratoriumtechniek die wordt gebruikt om mengsels van moleculen te scheiden. Lees hier meer over gaschromatografie en dunnelaagchromatografie
Kaliumdichromaat is zeer giftig en daarom verboden om te gebruiken op de basisschool. Begrijp waarom en lees hier meer over het materiaal.
Doe een aantal spannende experimenten en oefeningen op in een interdisciplinaire onderwijscursus onder het thema "Er is een misdaad gepleegd"
Chemie speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven - van schoonmaken en koken tot medicijnen. Het geeft dus inzicht in zowel ons dagelijks leven als de wereld om ons heen.
Scheikunde helpt ons alles uit te leggen en te begrijpen, van eenvoudige alledaagse taken tot complexe kwesties, bijvoorbeeld met betrekking tot het milieu.
Chemie stelt ons ook in staat om nieuwe materialen, nieuwe medicijnen, nieuwe technologieën en manieren om dingen te doen te ontwikkelen die uiteindelijk kunnen helpen onze kwaliteit van leven te verbeteren.
Voor de leerlingen kan scheikunde zowel leuk als spannend zijn. Het is echt fascinerend hoe chemicaliën en materialen zich gedragen als ze met elkaar interageren.
Maak de scheikundeles daarom nog interessanter als je experimenten uitvoert met chemicaliën, of laat je leerlingen moleculaire modellen bouwen met molecuulbouwpakketten.
Vrijwel iedereen leert beter als hij grond onder zijn nagels krijgt in concrete en figuurlijke zin.